En kärlekshistoria: Skapa i trä

Text / Sofie Lundmark och Therese Johansson

I alla tider har människor sysslat med hantverk. Det som förut var en ren överlevnadsstrategi är i dag en källa för kreativitet och skaparglädje – ett andningshål i vår upp­kopplade värld. Vi lät tre personer berätta om sin kärlek till att skapa i trä.
Jessica

Foto: Anna Lintzén

TÄLJNING.
”Det är otroligt meditativt att sitta i skogen eller vid köksbordet och tälja. Det kan snabbt bli något av en färsk pinne och en vass kniv. Att skapa i trä har följt med sedan jag var liten, min morfar var snickare och han lärde mig att det inte finns något som inte går att tillverka själv. Det egna skapandet började med en förkärlek till att teckna och täljningen möjliggjorde att ta fram former och skulpturer i 3D. I dag är täljkubben obligatorisk i min inredning.”

Jessica Lundmark

Bor: Luleå.
Gör: Täljer i trä.
Hur hittar du inspiration?: ”Min inspiration kommer främst från skogen och täljmaterialet – det kan vara en böj eller en färgskiftning som får stå för uttrycket. Funktion, styrka och hållbarhet är andra viktiga grunder.”
Oubaida

Foto: Emelie Otterbeck

INTARSIA.
”Jag upptäckte intarsia för cirka trettio år sedan då jag såg en skicklig hant­verkare smycka en möbel. Jag jobbade då med oljemålning men kände direkt att intarsia skulle passa mig. Det var svårt att lära sig i början, men längs vägen har jag utvecklat mitt eget sätt att skapa både på möbler och i tavlor. Att jobba med trä är naturligt och hållbart, men samtidigt utmanande. Det handlar om att förvandla ett hårt dött material till ett levande konstverk. Bland det
bästa är att mina verk kan passa in i nästan alla miljöer.”

Oubaida Mualem

Bor: Lindesberg
Gör: Konstnär.
Min bästa inspirationskälla: ”Jag får ­inspira­tion av egna upplevesler, historia, att observera naturen och att diskutera samhällsproblem med andra människor, exempelvis ­ensamhet eller segregation.”
Emma

Foto: Sandra Lee Pettersson

NÄVER.
”Jag började arbeta med näver under min masterutbildning i textildesign och var fast redan efter första mötet. Det som skulle vara några korta experiment i verkstaden på skolan slutade med att hela sista året av min utbildning kom att handla om näver och dess potential som framtida designmaterial. För mig ­börjar det mesta med känslan av att skapa något man behöver med hjälp av sina egna händer. Det finns något oberoende i det som inspirerar mig.”

Emma Dahlqvist

Bor: Östersund.
Gör: Textildesigner som skapar i näverslöjd.
Hur startar din skapandeprocess?: ”När jag arbetar med form försöker jag tänka lokalt: vilka material har jag runt omkring mig? Jag vill bevara ­lokala slöjdmaterial och tekniker, men mixar dem gärna med ny tekno­logi och okonventionella ­metoder för att anpassa dem efter de behov vi har i dag.”